Witam,
czy ktoś się może orientuje ile wspólnot ma być na pierwszych budynkach Nowej Letnicy? Czy będzie to jedna wspólnota dla wszystkich? Wiem, że wysokości opłat eksploatacyjnych to pewnie jeszcze wróżenie z fusów, ale może ma ktoś jakieś przecieki?
Z tego co pamiętam to pierwszą wspólnotę mają tworzyć budynki A, B, C, D i E - zobaczymy jak będzie w rzeczywistości.
Jeśli chodzi o opłaty to nam również powiedziano, że to będzie kwota 7-8 zl/m2 do tego oczywiście opłata za komórkę lokatorską i około 30 zł/msc za miejsce w hali garażowej...
Przeglądając inne fora osiedlowe budowane przez Robyg'a, niestety często spotykałem się z tym, że ludzie płacą większe opłaty za m2. Bardzo dużo zależy od firmy która będzie administrować budynkami/wspólnotą, no i przede wszystkim od nas samych jak bardzo będziemy konsekwentni i solidarni w kwestii racjonalnych opłat.
Na pewno będzie trzeba od tej "firmy" wydobyć wszelkie obliczenia dotyczące poszczególnych parametrów tworzących kwotę/m2. Myślę, że aktualizacja tychże parametrów raz na rok / raz na dwa lata byłaby wskazana i pozwoliłaby na ich racjonalne kształtowanie.
Na pewno będzie trzeba od tej "firmy" wydobyć wszelkie obliczenia dotyczące poszczególnych parametrów tworzących kwotę/m2. Myślę, że aktualizacja tychże parametrów raz na rok / raz na dwa lata byłaby wskazana i pozwoliłaby na ich racjonalne kształtowanie.
Jaka firma? Robyg jako deweloper posiada większość i to on decyduje o wyborze Administratora budynku. Tym samym pozwala mu się to migać od usuwania usterek gwarancyjnych (patrz inne fora). Przez lata kiedy Robyg będzie miał władze, na żadne zmiany i nowelizacje bym nie liczyła
"Zagadnienie Wspólnoty Mieszkaniowej jest o tyle ciekawe że większość ludzi mieszka we Wspólnocie ale w zasadzie nic o niej nie wie.
Postaram się trochę przybliżyć w sposób zjadliwy co i jak.
Jak wiadomo ustawa jest zawiła i niezrozumiała więc po kolei:
Co to jest Wspólnota Mieszkaniowa?
Jest to ogół właścicieli których lokale wchodzą w skład jednej nieruchomości (art 6). Innymi słowy wspólnota powstaje wraz z wyodrębnieniem własności pierwszego lokalu - czyli w momencie pierwszego wpisu odrębnej własności do KW nieruchomości. Nieruchomość posiadająca dwa lokale mające różnych właścicieli to już Wspólnota. Ustawa definiuje dwa rodzaje wspólnot. Jeżeli lokali w nieruchomości jest siedem lub mniej jest to tzw "mała wspólnota" - dotyczą jej przepisy Kodeksu Cywilnego. Jeżeli lokali jest więcej niż 7 - jest to już "Duża Wspólnota" i dotyczą jej przepisy wskazanej na początku Ustawy o własności lokali (UOWL).
Kto jest właścicielem Wspólnoty? Kto nią kieruje?
Właścicielem jest każdy kto posiada udział we wspólnocie (np. mieszkanie, lokal usługowy, miejsce parkingowe w hali). Każdy z właścicieli ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej, ale ma też szereg obowiązków o których będzie później. Otóż aby wspólnota mogła funkcjonować właściciele mają obowiązek powołania Zarządu który kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Zarząd może być wybrany spośród właścicieli lecz również może to być osoba fizyczna z zewnątrz wspólnoty. Zarząd można również Powierzyć osobie fizycznej albo prawnej. Trzeba jednak to zrobić w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego. I z tej sprytnej opcji korzysta zawsze nasz Deweloper powierzając zarząd firmie córce P-Administracja podczas podpisania pierwszego aktu notarialnego.
Z jednej strony jest to logiczne posunięcie - do momentu kiedy wszyscy mieszkańcy się ogarną i zbiorą na tyle aby móc pokierować sprawami wspólnoty ktoś musi ten Zarząd sprawować. Z drugiej jednak strony jest to dobry sposób na utrzymanie w ryzach nowych właścicieli, trzymanie kontroli nad budynkiem, tuszowanie i ukrywanie wad i niedoróbek.
Zagranie jest bardzo sprytne gdyż w tym przypadku aby odwołać zarząd powierzony i zmienić na właścicielski należy zebrać w głosowaniu właścicieli ponad 50% udziałów i to w dodatku w towarzystwie notariusza.
Jest to trudne ale nie niewykonalne - jak już kilka wspólnot na naszym osiedlu zrobiło.
Zarząd? Zarządca? Administrator?
No właśnie te pojęcia często są mylone ze sobą i większość ludzi nie rozróżnia kto jest kim i za co odpowiada.
Zarząd jest powoływany przez Wspólnotę w drodze głosowania najczęściej spośród mieszkańców - jedna lub kilka osób fizycznych mająca za zadanie kierowania sprawami wspólnoty i działający w jej imieniu.
Zarządca - jest to najczęściej osoba prawna (firma) lub fizyczna której powierzono zarządzanie w formie aktu notarialnego. Przejmuje ona na siebie zadania Zarządu. W przypadku naszego dewelopera Zarządcą jest P-Administracja.
Administrator - ponieważ Zarząd to głównie zwykli mieszkańcy mający swoją pracę, rodzinę i dość mało wolnego czasu, a Zarządca to jednoosobowa firma mająca głęboko sprawy wspólnoty, zatrudnia się firmę która odwala całą brudną robotę, tj, zajmuje się księgowością, pobiera zaliczki, płaci faktury, organizuje i nadzoruje firmy sprzątające, konserwujące, naprawiające itd itp. Administrator wykonuje jedynie decyzje Zarządu lub Zarządcy i oczywiście decyzje wspólnoty czyli uchwały. Administratorem jest np. Concordia zatrudniona przez Robyga (przepraszam P-Administracje) oraz np. Veidik zatrudniony przez wspólnoty 41-43 i 45-47. "
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Możesz zmieniać swoje posty Możesz usuwać swoje posty Możesz głosować w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi
zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną
lub cywilną.